DOBRODRUH
"ŽIJEM NAPLNO A SLOBODNE!"
Archetyp DOBRODRUH je súčasťou 12 základných charakterov, ktoré sú prítomné všade v našich životoch. Nájdeme ich v príbehoch, legendách, filmoch, v médiách, reklame, na ulici, večierku, v rodine a aj sami v sebe. Sila archetypov spočíva v ich energii, v symboloch, pocitoch a emóciách, ktoré reprezentujú - v ich čistej alebo tienistej podobe. Sú nám blízke, odporné alebo nás priťahujú, pretože stelesňujú celú škálu nám prirodzených potrieb a túžob. V každom z nás je kúsok z každého archetypu! Aj vo mne... preto píšem v prvej osobe a v ženskom rode:-)
Ak sa s energiou archetypov naučíme pracovať vedome, získame silu ktorá má schopnosť meniť svet. Akým spôsobom ich pretavíme do vlastného života je už na každom z nás:-)

Ako pracovať s textom?
Nechajte na seba slová aj obrazy voľne pôsobiť a vzdajte sa potreby hodnotiť - seba alebo iných, ak niekoho rozpoznáte. Prospešnú silu každého archetypu totiž potrebuje každý z nás. Ak je použitá v správny čas a na správnom mieste, dokáže pozitívne meniť naše osobné životy rovnako ako svet.

Archetyp Dobrodruh
Čo je pre mňa dôležité?
Chcem žiť naplno! Túžim po otvorenosti a možnostiach hľadať samú seba prostredníctvom objavovania sveta. Mojim cieľom je zažiť lepší, autentickejší, viac napĺňajúci život. Mám k tomu všetky predpoklady - som otvorená, schopná, samostatná, autentická a ambiciózna. Vpred ma ženie zvedavosť a pocit slobody. Rada sa nechávam vidieť, lebo chcem, aby aj iní videli to všetko, čo vidím, zažívam a objavujem vo svete vonku.
Ako ma spoznáte?
V mýtoch, príbehoch aj v živote ma spoznáte medzi postavami ako dobrodruh, cestovateľ, objaviteľ, pútnik, Hermes, divoch/divoška alebo aj drsňák či tulák.
Čo ma oslabuje alebo zvádza z cesty?
Aby som sa vyhla pocitu odcudzenia, stagnácie, prázdnoty a nudy alebo pocitu spútania konvenciami, potrebujem neustále hľadať a zažívať nové veci. Ak nemôžem slobodne objavovať svet a ukazovať to, čo zažívam, bojím sa, že uviaznem a stanem sa závislou. Mám pocit, že bez slobody sa stávam otrokyňou vôle iných. Ak to ale preženiem, dokážem putovať bezcieľne životom a odcudziť sa sebe aj iným natoľko, že nenájdem nič, s čím by som pasovala.
Ako sa vyvíjam?
- Level 1: vyrážam na cestu, idem do prírody a objavovať svet
- Level 2: hľadám vlastnú individualitu, osamostatňujem sa, napĺňam seba
- Level 3: vyjadrujem svoju individualitu a jedinečnosť
Čo ma charakterizuje?
Kľúčové potreby: SLOBODA, nezávislosť
Dary: ZVEDAVOSŤ
Pasce: tulák bez identity
Riziká: nenachádzam "svoje miesto", útek pred realitou života
Symboly: výrazné až drsné farby, tvary alebo hudba, divoká príroda, vlčiak
Čo uprednostňujem?
Zo sveta knižných či filmových príbehov a postáv ma priťahujú:
- postavy, ktoré milujú svoju nezávislosť a vďaka nej dokážu objavovať nové kraje, spôsoby a zvyky, neboja sa aj riskovať a občas aj "zísť z cesty" lebo sa vždy vedia vrátiť
- rozprávky a príbehy, ktoré sa odohrávajú v netradičných destináciách, v divokej prírode a prinášajú nové pohľady na život
Ak sa pozriem do sveta vecí, produktov a služieb, vyberám si to, čo:
pomáha ľuďom cítiť sa slobodne, otvorene, nekonformne alebo je pionierom v nejakej oblasti
pomáha ľuďom vyjadriť vlastnú individualitu (móda, nábytok..)
produkt je odolný, drsný, robustný alebo vhodný na použitie v prírode, na ceste alebo v nebezpečných situáciách
líši sa od bežných obyčajných značiek či ľudí

Čo ma posilňuje zvnútra?
Aby som sa nestratila v snahe udržať vlastnú nezávislosť a slobodu na úkor spojenia s inými, posilniť zvnútra moju vlastnú silu môže:
- uvedomenie si vlastnej jedinečnosti a osobnostných kvalít ako rovnocenných s inými
- rozvíjať schopnosť "ukotvenia" v obyčajnosti cez stíšenie a ponorenie "do seba" (hľadať nové nielen vonku ale aj v sebe)
- priznanie slobodnej voľby aj ostatným živým bytostiam (partnerom, deťom atď.)
- odvaha priznať svoje slabosti a potrebu závislosti na tom, čo je nevyhnutné pre život v spoločenstve (napr. ochota vidieť určité podmienky realisticky, rešpektovať pravidlá a to "staré a dobré"... nechcieť byť nezávislý za každú cenu:-)

Text spracovala: Daniela Tejkalová
Zdroje: The Hero and The Outlaw, Margaret Mark a Carol S. Pearson (biblia moderného marketingu), Rodičovství je věda (Margot Sunderland), 13 ročná prax v oblasti marketingu a prieskumu trhu pre nadnárodné spoločnosti, verejne dostupné zdroje (internet, knihy), štúdium dejín filozofie, transformačný koučing, kineziológia (OneBrain), hipoterapia a ďalšie pracovné aj osobné skúsenosti.
