PARŤÁK
TÚŽIM BYŤ SÚČASŤOU... NIEKAM PATRIŤ:-)
Archetyp PARŤÁK je súčasťou 12 základných charakterov, ktoré sú prítomné všade v našich životoch. Nájdeme ich v príbehoch, legendách, filmoch, v médiách, reklame, na ulici, večierku, v rodine a aj sami v sebe. Sila archetypov spočíva v ich energii, v symboloch, pocitoch a emóciách, ktoré reprezentujú - v ich čistej alebo tienistej podobe. Sú nám blízke, odporné alebo nás priťahujú, pretože stelesňujú celú škálu nám prirodzených potrieb a túžob. V každom z nás je kúsok z každého archetypu! Aj vo mne... preto píšem v prvej osobe a v ženskom rode:-)
Ak sa s energiou archetypov naučíme pracovať vedome, získame silu ktorá má schopnosť meniť svet. Akým spôsobom ich pretavíme do vlastného života je už na každom z nás:-)

Ako pracovať s textom?
Nechajte na seba slová aj obrazy voľne pôsobiť a vzdajte sa potreby hodnotiť - seba alebo iných, ak niekoho rozpoznáte. Prospešnú silu každého archetypu totiž potrebuje každý z nás. Ak je použitá v správny čas a na správnom mieste, dokáže pozitívne meniť naše osobné životy rovnako ako svet.

Archetyp Parťák
Čo je pre mňa dôležité?
Som ako každá iná, necítim sa byť ničím výnimočná. Dôležité je pre mňa NIEKAM PATRIŤ, byť spolu, zapadnúť medzi iných. Som praktická, viem tvrdo pracovať, udržiavať hodnoty a brať ľudí aj veci také, aké sú. Mám rada spoločnosť iných ľudí a dokážem empaticky vycítiť čo cítia aj požiadať iných o pomoc ak treba.
Ako ma spoznáte?
V mýtoch, príbehoch aj v živote ma spoznáte medzi postavami ako dobrý chlapec/dievča, kamoš, jednoduchá Mária, obyčajný chalan, realista, tvrdo pracujúci, správny občan, dobrý sused, sestra, parťák alebo aj člen gangu, sekty či extrémista.
Čo ma oslabuje alebo zvádza z cesty?
Byť súčasťou celku môže byť pre mňa také dôležité, že sa radšej vzdám sama seba alebo sa stanem súčasťou akejkoľvek skupiny, ako by som sa mala cítiť osamelo alebo smutno.
Ako sa vyvíjam?
- Level 1: mám pocit opustenia a samoty, hľadám spojenia
- Level 2: učím sa spájať, zapadnúť, akceptovať pomoc a priateľstvo
- Level 3: som filantrop, verím v prirodzenú dôstojnosť každého jedinca bez ohľadu na jeho/jej schopnosti a okolnosti
Čo ma charakterizuje?
Kľúčové potreby: túžba PATRIŤ NIEKAM
Dary: BLÍZKOSŤ, SOLIDARITA
Pasce: nevhodné vzťahy a spojenia (len aby som nebol jedinec sám)
Riziká: vytváranie jednostranne prospešných vzťahov, nevhodné spojenia a pocit samoty a odlúčenia aj v skupine
Symboly: mäkké pestré farby, tvary alebo hudba, viac osôb, spoločnosť, spojenia, zo psov napr. labrador
Čo uprednostňujem?
Zo sveta knižných či filmových príbehov a postáv ma priťahujú:
- postavy, ktoré vytvárajú spoločenstvá alebo si navzájom pomáhajú ("ťahajú za jedno lano")
- rozprávky a príbehy, v ktorých dominuje komunita a heslo "všetci za jedného, jeden za všetekých"
Ak sa pozriem do sveta vecí, produktov a služieb, vyberám si to, čo:
- pomáha ľuďom niekam patriť alebo mať pocit že niekam patria
- je praktické, dosiahnuteľné, používa sa denne v bežnom život
- má nízku alebo priemernú cenu
- pomáha pozitívne sa odlíšiť od drahej alebo elitnej značky

Čo ma posilňuje zvnútra?
Aby som sa nestala obeťou záujmov iných alebo sa nestratila medzi inými, posilniť zvnútra moju vlastnú silu môže:
- uvedomenie si vlastnej jedinečnosti, osobných potrieb a životných hodnôt
- hľadanie vlastného zmyslu života a svojho poslania (aj bez nutnosti niekam patriť)
- spájanie sa s dôveryhodnými (skúsenosťou overenými) osobami, firmami či spoločenstvom, ktoré majú rovnaké zámery a hodnoty
- ochota prehodnocovať opodstatnenosť príslušnosti k danej komunite a odvaha opustiť ju ak sa hodnoty prestanú zhodovať

Text spracovala: Daniela Tejkalová
Zdroje: The Hero and The Outlaw, Margaret Mark a Carol S. Pearson (biblia moderného marketingu), Rodičovství je věda (Margot Sunderland), 13 ročná prax v oblasti marketingu a prieskumu trhu pre nadnárodné spoločnosti, verejne dostupné zdroje (internet, knihy), štúdium dejín filozofie, transformačný koučing, kineziológia (OneBrain), hipoterapia a ďalšie pracovné aj osobné skúsenosti.
