REBEL

31.07.2022

"NENECHÁM TO TAK!!!"

Archetyp REBEL je súčasťou 12 základných charakterov, ktoré sú prítomné všade v našich životoch. Nájdeme ich v príbehoch, legendách, filmoch, v médiách, reklame, na ulici, večierku, v rodine a aj sami v sebe.  Sila archetypov spočíva v ich energii, v symboloch, pocitoch a emóciách, ktoré reprezentujú - v ich čistej alebo tienistej podobe. Sú nám blízke, odporné alebo nás priťahujú, pretože stelesňujú celú škálu nám prirodzených potrieb a túžob. V každom z nás je kúsok z každého archetypu! Aj vo mne... preto píšem v prvej osobe a v ženskom rode:-)

Ak sa s energiou archetypov naučíme pracovať vedome, získame silu ktorá má schopnosť meniť svet. Akým spôsobom ich pretavíme do vlastného života je už na každom z nás:-)


Ako pracovať s textom?

Nechajte na seba slová aj obrazy voľne pôsobiť a vzdajte sa potreby hodnotiť - seba alebo iných, ak niekoho rozpoznáte. Prospešnú silu každého archetypu totiž potrebuje každý z nás. Ak je použitá v správny čas a na správnom mieste, dokáže pozitívne meniť naše osobné životy rovnako ako svet.


Archetyp Rebel


Čo je pre mňa dôležité?

Neznášam to, čo nefunguje! Mám potrebu sa z toho vyčleniť, zbaviť sa nepríjemného alebo aj zničiť a rozbiť to, aj keby som mala šokovať a spôsobiť revolúciu (fyzickú alebo duchovnú). Viem dať do toho veľkú energiu a silu spravodlivého hnevu.

Ako ma spoznáte?

V mýtoch, príbehoch aj v živote ma spoznáte medzi postavami ako rebel, reper, punker, metalista, puberťák, revolucionár, divoch/divoška alebo aj výtržník, darebák, nepriateľ či kriminálnik.

Čo ma oslabuje alebo zvádza z cesty?

Oslabuje ma pocit bezmoci, keď s tým, s čím nesúhlasím, neviem nič urobiť, cítim sa v zovretí a poprení mojich slobôd a názorov. Neznášam ak iní bagetelizujú moje snahy a potreby ako bezvýznamné. Ak je toho na mňa priveľa a nie som vypočutá, alebo sa nechám ovládať vlastným hnevom, dokážem prejsť aj "cez čiaru" alebo sa aj neľútostne odplatiť.

Ako sa vyvíjam? 

  1. Level 1: cítim sa byť outsider, vylúčený /odpojený od hodnôt skupiny, rodiny alebo spoločnosti a to aj spôsobom, ktorý búra konvenčné správanie alebo morálku
  2. Level 2: prejavujem šokujúce alebo rušivé správanie
  3. Level 3: stávam sa rebelom alebo revolucionárom

Čo ma charakterizuje?

Kľúčové potreby: REVOLTA / ODPOR

Dary: spravodlivý HNEV a SILA meniť alebo upozorňovať na nefunkčné vzory

Pasce: nechám sa hnevom ovládať a správam sa ako chodiaca "rozbuška"

Riziká: výtržník, kriminálnik, vodca gangu

Symboly: výrazné až drsné farby, tvary alebo hudba, divoká príroda, vlčiak

Čo uprednostňujem?

Zo sveta knižných či filmových príbehov a postáv ma priťahujú:

  • postavy, ktoré prejavujú nesúhlas s nefunkčným systémom a neboja sa ísť do rizika stretu s autoritou
  • rozprávky a príbehy, ktoré sa odohrávajú v bežných alebo fantazijných svetoch, často ponurých a drsných, z ktorých je potrebné uniknúť

Ak sa pozriem do sveta vecí, produktov a služieb, vyberám si to, čo:

  • udržiava hodnoty ktoré sú ohrozené alebo prináša novátorské a revolučné atribúty

  • prejavuje nespokojnosť s pravidlami spoločnosti (skupiny, firmy, štátu atď)

  • zmysel produktu/služby je niečo zničiť (napr. buldozér alebo bojová videohra) alebo prináša skutočne revolučné (duchovné alebo technické) riešenie

  • cena nízka až priemerná


Čo ma posilňuje zvnútra?

Aby som sa neutopila vo vlastnom hneve a odpore (voči všetkým a všetkému), posilniť zvnútra moju vlastnú silu a sebaintegritu môže: 

  • uvedomenie si vlastnej jedinečnosti, svojich názorov a postojov ako rovnocenných s inými
  • naučiť sa pracovať s vlastnou silou a energiou hnevu konštruktívnym spôsobom (prejaviť ale nie ničiť )
  • uvedomenie si opodstatnenosti pravidiel voči ktorým bojujem (možno staré nemusí byť úplne zlé:-)
  • naučiť sa vnímať a chrániť svoje potreby (a osobné hranice) skôr ako bude neskoro 


Text spracovala:  Daniela Tejkalová

Zdroje: The Hero and The Outlaw, Margaret Mark a Carol S. Pearson (biblia moderného marketingu), Rodičovství je věda (Margot Sunderland), 13 ročná prax v oblasti marketingu a prieskumu trhu pre nadnárodné spoločnosti, verejne dostupné zdroje (internet, knihy), štúdium dejín filozofie, transformačný koučing, kineziológia (OneBrain), hipoterapia a ďalšie pracovné aj osobné skúsenosti.

Využívajme svoju silu pre seba aj svet