Motivácia vs. manipulácia

18.09.2019

Strávila som 15 plných rokov "motivovaním" ľudí, aby sa stali zákazníkmi a kupovali a vrátili sa kupovať znovu a znovu. Bola som v tom fakt dobrá a bavilo ma to. Prestalo ma to ale baviť, keď som uvidela za horizont. Čo som tam našla? A ako vnímam rozdiel medzi manipuláciou a motiváciou? Dozviete sa nižšie:-)

Keď som koncom 90-tych rokov začínala pracovať v oblasti marketingu a prieskumu trhu, verila som, že naozaj budú ľudia zdravší, šťastnejší a svet krajší, keď budú mať ľudia okolo seba veci a služby, po ktorých túžia a ktoré im uľahčujú život. Stačí tie veci k ľuďom dostať!

Áno, vďaka marketingu dokážu ľudia dostať užitocné veci aj služby k ľuďom a veľa z toho ľuďom reálne život uľahčuje, pomáha, rozveseľuje... No má to aj druhá stranu. Za horizontom vecí sú aj vyprahnuté púšte, vypálené lesy, umierajúce zvieratá a kopec ďalších a ďalších nešťastných ľudí. 

Moja filozofická povaha to skúšala ešte nejako uchopiť a nájsť cestu k zmene s novým eko-bio trendom, no po 13-tich aktívnych rokoch v marketingu som to vzdala. Podpora predaja produktov od výmyslu sveta mi úplne prestala dávať zmysel. Viac vecí a väčšie zisky, ale menej šťastných a zdravých ľudí a škaredé fľaky v prírode okolo nás. To nebola rovnováha o ktorej som snívala keď som prišla na Zem. Bol to skôr výsledok manipulácie s potrebami ľudí a prírodnými zdrojmi, s jednostranným ziskom... 

Trochu preháňam a zveličujem, veď predať naše dobré veci či služby občas potrebujeme všetci... ale pre ilustráciu trendov to môže byť užitočné:-) 

Neuspokojené potreby hýbu svetom

Popri práci v marketingu som sa o ľuďoch veľmi veľa dozvedela. Vlastne všetko. Bola to náplň mojej práce. Skúmať, po čom ľudia túžia, ako premýšľajú, čo cítia a ako je možné uspokojiť ich potreby - produktami a službami mojich klientov či kolegov. Verte neverte, vždy sa našlo niečo, čo zafungovalo aj na tých najzarytejších odporcov nakupovania. Ľudské podvedomie je totiž obrovské a silné a keď nájdete ten správny "háčik", rybu chytíte. 

Stačí poznať "tajné komnaty" neuspokojených potrieb (cez rôzne techniky) a to niečo "správne podať" a ideálne "pod nos". Vyzametať cestičku, aby mal zákazník všetko rýchlo a hladko a boli uspokojené jeho potreby. Respektíve, aby si myslel, že sú jeho potreby uspokojené. A ani si neuvedomil, že je otrokom vlastnej nevedomosti a svojich ne-uvedomených potrieb. Na tom bola a stále je postavená celá moderná ekonomika. A zdá sa, že dosť dlho ešte bude. Len sa mení charakter.

Kým kedysi sme sa dali chytiť na "pekné, moderné, užitočné atď"., dnes sa chytáme na témy ako "bio, eko, efektívne, recyklo, retro či on-line". Takže výrobkov je opäť stále viac a viac, len sú vraj "lepšie" a menej škodlivé, ešte užitočnejšie, zdravšie a možno niektoré aj lacnejšie. Ale je to to, čo naozaj potrebujeme? 

Nuž niečo z toho možno aj áno. Veď v topánkach s mäkkou eko podrážkou sa chodí ľahšie a pevná taška z recyklovaného materiálu vydrží dlhšie ako tá z PVC. Kúpiť si vec cez internet je rýchlejšie a lacnejšie ako návšteva shopping parku a mydlo z bambuckého masla je zdravšie na pokožku a lepšie ako to testované na zvieratách. Interaktívne hračky rozvíjajú detský mozog a najnovší smartfón vás privedie rovno k voľnému taxíku. Je úžasné čo všetko je vlastne možné a čo všetko by sme mohli mať. Ale kde to má koniec? A o čo tu vlastne naozaj ide? 

Trend nakupovania dnes ale neobchádza ani oblasť "duchovného rozvoja". Ľudia v túžbe získať viac poznania a pokoja na duši obchádzajú všetky možné semináre a kurzy sľubujúce rýchly návrat do pohody či náhly nástup na vrchol. Motivačné knihy osobného rozvoja sa predávajú stále viac a viac. Venujeme sa svojmu rastu... a furt nič. Stále tu na Zemi nie je to, po čom všetci túžime. Čím to je?

Nevieme čo chceme

Nemám patent na pravdu, ale pridávam sa k tým, ktorí veria, že chaos vo svete spôsobuje hlavne to, že nemáme vieru a nepoznáme sami seba

Neveríme sami sebe, svojim vlastným pocitom, inštinktom a intuícii a nemáme ani vieru v to, čo nás všetkých spája... tak akosi zvnútra. 

Stratili sme vnútorný kontakt so sebou, nevieme kým naozaj sme, čo skutočne chceme a hľadáme to vonku. Medzi vecami v obchodoch alebo aj v iných ľuďoch. Napríklad v partnerovi, v deťoch či rodičoch, lektoroch, guuroch, koučoch... A hoci nevieme, čo presne chceme, chceme to MAŤ rýchlo a ľahko. 

Ak my sami ale nevieme rozpoznať, o čo nám naozaj ide, nevieme to rozpoznať ani v tých druhých a nevieme si ani dobre vybrať. A tak sme ľahkou korisťou pre tých, ktorí to vedia... čo potrebujú a chcú.  

Nielen firmy, ale aj partneri, deti alebo zvieratá často veľmi dobre vedia, čo chcú. A keď vycítia našu neistotu, poľahky sa vopchajú do našich myšlienok a pocitov a otočia naše aktivity ich želaným smerom. A potom sa môže stať, že minieme všetku svoju energiu aj vlastné zdroje na potreby a túžby "tých druhých" a ani si to neuvedomíme. Nechali sme sa vlastne zmanipulovať do potrieb niekoho iného. 

Uvedomíte si, že máte navonok to, čo ste chceli - napríklad úspech, rodinu, dom, auto, dovolenky, veci, krásu alebo aj lásku milovanej osoby, spokojné deti a možno aj zdravie. Ale stále tam to "niečo" chýba. Alebo naopak nič z toho po čom ste pôvodne túžili a čo vás motivovalo konať, tam nie je. Kde to sakra je?

Pravda je v nás

V tichu. Tam, kde nie je nikto okrem vás. Tam, kde nepočuť "hlasy v hlave", ale tam, kde to "cítite". Niekde hlboko uprostred vás. Tam je vaša jediná pravda. 

Nedá sa to vidieť a nedá sa to replikovať. Je to iba vaše. A nikto iný vám to nevie dať ani predať. Je to váš pocit a vízia vášho života, plán duše. A je to aj vaša skúsenosť, to, čo ste už zažili. To je váš osobný vnútorný kompas, ktorý vás ochráni voči manipulácii zvonku.

Nedávno sa ma jedna mamička na seminári pýtala, ako má dosiahnuť pokoj, ktorý mala jej babička. Že to je to, čo chce odovzdať dcére a chce sa to naučiť. Ten pokoj a vyrovnanosť. Len som sa jej spýtala, ako ten pokoj jej babička získala. Pozrela na mňa a usmiala sa. Životom, že? Ani som nemusela odpovedať a došlo jej to. Že ten pocit a pokoj v duši sa nedá kúpiť ani naučiť. Prichádza z večnosti a zároveň so skúsenosťou, ktorú si jednoducho treba "odžiť". Žiaden zázračný liek ani návod či skratka na šťastie neexistuje. Aspoň nie jeden a pre všetkých. Všetko má svoje dôvody, svoj čas, spätnú väzbu a súvislosti. Ani semienko nevyrastie za kratší čas ako mu príroda určila. Ak áno, niekde sa to vráti. Napríklad v porušenej DNA, ktorá zabráni ďalšiemu rozmnožovaniu. Vo vyčerpaných prírodných zdrojoch alebo v priveľkých sociálnych rozdieloch v spoločnosti. V pocite, že nás niekto využil vo svoj prospech alebo v neutíchajúcej túžbe mať či zažiť stále viac a viac.

Je to ako s lanovkou. Keď sa vyveziete na vrchol lanovkou, budete mať rovnaký pocit, ako keď si to celé vyšľapete sami? Ja myslím že nie. Je to každého osobná voľba, či tam chce byť rýchlo a ľahko, alebo si to chce zažiť so všetkým, čo k tomu patrí. Rozdiel však bude v tom, čo bude ďalej a kto z toho bude niečo mať. Zážitok a osobná skúsenosť z výstupu na vrchol "po vlastných" vás nabije energiou a vierou vo vlastné schopnosti ako aj pocitom súladu s okolitou prírodou. Ak sa tam necháte vyviezť rýchlo a ľahko, tak niekomu musíte zaplatiť za to, že lanovku postavil a prevádzkuje ju a zároveň bude pre vás cesta taká jednoduchá, že budete chcieť nabudúce niečo "viac", bez ohľadu na to ako a kde to bude. Kto z toho nakoniec získa viac?

Poznaj sám seba

Nie je mojim cieľom znevažovať túžbu po raste, osobnom či spoločenskom, ani spochybňovať zázračné uzdravenia a životné obraty a skvelé užitočné veci a vychytávky. Sama v dobré veci aj zázraky verím. Len som chcela poukázať na súvislosti našich potrieb a motivácií. Lebo zastaviť či zmeniť kurz tej obrovskú lode moderného sveta, môžeme podľa mňa len tým, že budeme dobre poznať sami seba a vedieť o čo nám skutočne ide. A to v každej chvíli... v každej minúte svojho života!

Môžeme sa nechať inšpirovať a učiť sa, ale hlavne pozornejšie skúmať "lákadlá" a skratky a radiť sa sami so sebou, s vlastnými pocitmi, či je to "to", čo naozaj hľadáme. Môžeme vždy pred kúpou precítiť najskôr vo vlastnej hĺbke, či...

... či "zdravá tyčinka" urobí naše deti zdravými a nový smartfón nás urobí chytrejšími...

... či kytica, ktorú nám niekto ponúka je darovaná s úmyslom urobiť nám úprimnú radosť, alebo je to len "lákadlo", ktoré má zakryť skutočný zámer dostať nás "do postele". 

... či kurz, rituál, terapia vedená týmto konkrétnym človekom, je tým správnym "liekom" na naše bolesti. 

... či... atď.

Manipulácia vs. motivácia

Môžeme sa naučiť rozoznávať hlavne to, čo je motivácia a čo manipulácia, pretože tam pramení množstvo nedorozumení. 

Ak vás chce niekto z-motivovať k nejakému konaniu, bude vás hlavne počúvať a hľadať riešenia, ako vám pomôcť. A jeho cieľom bude nájsť vašu motiváciu "zvnútra". Hlavným zámerom "motivovania" inými je zmena vášho konania v súlade s vašimi skutočnými potrebami. Nakoniec z toho môže byť aj "win-win" stratégia, čo znamená že z toho môžete mať skutočný osoh obaja. Už vopred cítite, že je vám príjemne. Výsledný pocit je osviežujúcii, energia rastie a vy cítite úľavu a radosť nielen pár dní po kúpe, ale aj o pol roka. 

Ak vás chce ale niekto z-manipulovať, tak bude primárne sledovať svoje vlastné ciele a na vašich potrebách mu až tak veľmi záležať nebude. Dokáže vás ale presvedčiť, že je to pre vás výhodné, alebo "potrebné". Nemusíte si to ani všimnúť. Stáva sa to hlavne vtedy, ak nepoznáme naše vlastné potreby a necháme sa učičíkať "lákadlami". Jeho zámer je predovšetkým jeho jednostranné "win". Vopred cítite "divný pocit" v tele, no hlava vám vraví, že to bude ok. Nakoniec viete, že z danej kúpy či aktivity nemáte ani po čase dobrý pocit, niečo vám na tom "nesedí" a to, po čom ste pôvodne túžili nie a nie prísť. 

MANIPULÁCIA je... ak niekto využíva tvoje "slabiny" (slabé, neuvedomené miesta) len vo svoj prospech. MOTIVÁCIA je... ak niekto pomáha prekonať tvoje "slabiny" a rozvíjať tvoje "silné miesta" v tvoj prospech, alebo aj spoločný prospech.

Okolie nás testuje!

Aby sme zistili, ako to vlastne máme sami v sebe, máme vo svojom okolí pomocníkov... testerov. Presne to robia aj deti a kone (moji obľúbení testeri) aj ďalší naši blízky, napríklad partner, rodičia, súrodenci... Kým nepoznajú váš skutočný zámer, nerozumejú vám a nepočúvajú. A vás to neskutočne nasiera:-)

Ak si teda pri najbližšom nedorozumení s blízkymi, alebo v obchode myslíte, že "toto je presne to, čo potrebujem", pýtajte sa sami seba, či naozaj. A čo vlastne TERAZ potrebujete. A sledujte reakcie okolia.

Zastavte sa pozrite sa do svojho vnútra a precíťte, či sa to nedá dosiahnuť nejako inak. Možno áno a možno nie, ale ak je to to "vaše", budete sa cítiť naplnení sami sebou až po okraj a to nielen pár minút po výmene názorov alebo po kúpe. A aj okolie bude odrazu spokojnejšie.

V prípade manipulácie zo strany blízkych osôb to môže byť obzvlášť náročné, pretože naša túžba po spojení je obrovská. Ak nie ste v spojení sami so sebou a neviete o čo ide vám, môžete nakoniec zistiť, že jediné čo robíte je, že napĺňate potreby toho druhého a nie svoje vlastné. A cítite sa naprd vy aj okolie.

Uvediem príklad manipulácie: rodič túžiaci po tom, aby boli jeho deti zdravé a šťastné, presvedčí svoje dieťa aby robili to, čo je práve "vhodné" podľa kritérií, ktorým verí, že sú "správne". Napríklad siahne po novom "zdravom" výrobku, ktorý sa mu vopchá do pozornosti s tvrdením, že vyrieši jeho potrebu "postarať sa o deti". Niekedy ide skutočne o zdravý výrobok, väčšinou však len o trik predajcu. Rodič si v prvom momente neuvedomí, že to, čo jeho deti skutočne potrebujú, je jeho osobná prítomnosť, čerstvý vzduch, pohyb a úprimný záujem rodiča, nie zrovna tento nový výrobok. Ak nemá rodič čas na poradu so svojimi pocitmi, zámerom a skúsenosťami s vlastným dieťaťom, stáva sa z neho robot, ktorý plní pokladne predajcov či priania svojich detí. A pôvodne sľubované zdravie nie a nie prísť. 

Manipulovať s vami dokáže aj partner či kolega. Napríklad keď vás núti urobiť niečo, čo vám "nesedí" a nie je pre vás vôbec výhodné, ale on trvá na tom, že to napríklad vyrieši problém rodiny / oddelenia. Vy cítite, že to robí hlavne kvôli sebe a pre ostatných to až také výhodné nemusí byť, tak nesúhlasíte. Ale ak vie o vašom slabom mieste a neistote vo vás, stačí trochu zatlačiť, či použiť správne slová (napr. vašu potrebu "postarať sa o iných") a vy sa nakoniec necháte presvedčiť. Výsledkom je jeho víťazstvo a váš pocit zneužitia.

Ako je to s motiváciou? Výsledkom býva dobrý pocit na oboch stranách. Napríklad si vaše dieťa nechce obliecť nové šaty na návštevu u babky. Vy ale chcete, aby išlo pekné a upravené, aby mala babka radosť a vy uspokojenú potrebu "dobrého rodiča". Namiesto toho, aby ste ho začali manipulovať tým, že "babka sa poteší" a nútili mu konkrétne nové šaty, môžete spolu pohľadať niečo, v čom sa bude dieťa naozaj dobre cítiť a zároveň bude aj pekné. Trvá to síce možno dlhšie, ale výsledkom bude spokojné dieťa, babka i rodič.

Dôveruj  a preveruj. Hlavne seba:-)

Ako s tým v bežnom živote? 

Hľadajte vo svojom vnútri, pozorujte svoje pocity a preverujte svoje skutočné potreby, emocionálne, sociálne aj tie fyzické. Každý deň a minútu znovu a znovu a znovu - cíťte sa! Vnímajte život vo vlastných bunkách a rozhodujte sa slobodne. Len tak môžete zabrániť tomu, aby sa z vás stali roboty, ktoré sú manipulované potrebami niekoho iného.

Želám nám všetkým dostatok ticha vo vlastnom vnútri, aby sme to "to", resp. "SEBA", dokázali započuť aj uprostred nákupného centra, pri večerných úlohách s deťmi či popri búrke vo vlastnej hlave😊

Daniela

Najnovšie články v mojom blogu

Prečítajte si ako prví, čo je nové

V linku sa dozviete o sile archetypov manipulovať nami aj motivovať nás k aktivite či zmene. Prehľad 12 archetypov nájdete v blogu alebo nižšie.

Pár postrehov z marketingovej praxe a zo života, aj o prekážkach na ceste za vlastným šťastím. Čo nám bráni dostať sa do cieľa a nájsť svoj vysnívaný Raj na Zemi? A akú rolu zohrávajú naše skúsenosti, zručnosti, hodnoty a viera? A na čo nezabúdať počas cesty? Tu je môj osobný "check list", aby som sa nestratila.

Pár postrehov z marketingovej praxe aj zo života. Čo nám bráni dostať sa do cieľa a nájsť svoj vysnívaný Raj na Zemi? A akú rolu zohráva naša vlastná autentickosť / jedinečnosť / originalita? Je dobré nasledovať "best practices" alebo ísť vlastnou cestou?

Bytie s koňmi

29.12.2022

Len tak spolu byť, cítiť vzájomné prepojenie, súlad a absolútne prijatie toho, kým som. Cítiť sa v bezpečí, obalená všadeprítomnou krásou, dotýkajúcou sa každej bunky môjho tela. Cítiť sa veľká a nekonečná ako Vesmír a zároveň jedinečná a plná živého života Prírody. Takto sa cítim vo vzácnych momentoch bytia s mojou kobylkou Ninkou alebo aj s inými...

Ten hrozivý zvuk praskajúceho svalu si budem pamätať do smrti! Ako keď vám praskne trojitá guma na gatiach a do tela vletí blesk. Au! Včera som si hneď veru aj poplakala. No a čo. Mala som strach... o všetko čo bude nasledovať.