Motivácia vs. manipulácia

Strávila som 15 plných rokov "motivovaním" ľudí, aby sa stali zákazníkmi a kupovali a vrátili sa kupovať znovu a znovu. Bola som v tom fakt dobrá a bavilo ma to. Prestalo ma to ale baviť, keď som uvidela za horizont. Našla som tam vyprahnuté púšte, vypálené lesy, umierajúce zvieratá... a nešťastných ľudí. Nedávalo mi to už celé zmysel. Viac vecí a väčšie zisky, ale menej šťastných a zdravých ľudí a škaredé fľaky v prírode okolo nás. To nebola rovnováha o ktorej som snívala. Bol to výsledok manipulácie s potrebami ľudí a prírodnými zdrojmi, s jednostranným ziskom. Trochu preháňam a zveličujem, ale pre ilustráciu trendov to môže byť užitočné:-)

Keď som koncom 90tych rokov začínala pracovať v oblasti marketingu a prieskumu trhu, verila som, že naozaj budú ľudia zdravší, šťastnejší a svet krajší, keď budú mať ľudia okolo seba veci, po ktorých túžia a ktoré im uľahčia život. Popri práci som sa toľko o ľuďoch dozvedela. Vlastne všetko. Bola to náplň mojej práce. Skúmať, po čom ľudia túžia, ako premýšľajú, čo cítia a ako je možné uspokojiť ich potreby - produktami a službami mojich klientov či kolegov. Verte neverte, vždy sa našlo niečo, čo zafungovalo aj na tých najzarytejších odporcov nakupovania. Ľudské podvedomie je totiž obrovské a silné a keď nájdete ten správny "háčik", rybu chytíte. Stačí poznať "tajné komnaty" neuspokojených potrieb a to niečo "správne podať" a ideálne "pod nos". Vyzametať cestičku, aby mal zákazník všetko rýchlo a hladko a boli uspokojené všetky jeho potreby. Respektíve, aby si myslel, že sú jeho potreby uspokojené. A ani si neuvedomil, že je otrokom vlastnej nevedomosti. Na tom bola a stále je postavená celá moderná ekonomika. A dosť dlho ešte bude. Len sa mení charakter.

Kým kedysi sme sa dali chytiť na "pekné, moderné, užitočné atď"., dnes sa chytáme na témy ako "bio, eko, efektívne, recyklo, retro či on-line". Takže výrobkov je opäť stále viac a viac, len sú vraj "lepšie" a menej škodlivé, ešte užitočnejšie a možno niektoré aj lacnejšie. Ale je to to, čo naozaj potrebujeme? Nuž niečo z toho možno aj áno. Veď v topánkach s mäkkou eko podrážkou sa chodí ľahšie a pevná taška z recyklovaného materiálu vydrží dlhšie ako tá z PVC. Kúpiť si vec cez internet je rýchlejšie a lacnejšie ako návšteva shopping parku a mydlo z bambuckého masla je zdravšie na pokožku a lepšie ako to testované na zvieratách. Interaktívne hračky rozvíjajú detský mozog a najnovší smartfón vás privedie rovno k voľnému taxíku. Je úžasné čo všetko je vlastne možné a čo všetko by sme mohli mať. Ale kde to má koniec?

Trend nakupovania dnes neobchádza ani oblasť "duchovného rozvoja". Ľudia v túžbe získať viac poznania a pokoja na duši obchádzajú všetky možné semináre a kurzy sľubujúce rýchly návrat do pohody či náhly nástup na vrchol. Motivačné knihy osobného rozvoja sa predávajú stále viac a viac. A furt nič. Stále tu na Zemi nie je to, po čom všetci túžime. Čím to je?

Nie som si úplne istá (som predsa filozofka), ale pridávam sa k tým, ktorí veria, že to bude hlavne tým, že nemáme vieru a nepoznáme sami seba. Nemáme vieru v seba, svoje pocity ani vieru v to, čo nás všetkých spája.. tak akosi zvnútra. Stratili sme kontakt so sebou, nevieme kým naozaj sme, čo skutočne chceme a hľadáme to vonku. Medzi vecami alebo aj v iných ľuďoch. Napríklad v partnerovi, v deťoch či rodičoch. A hoci nevieme, čo presne chceme, chceme to mať rýchlo a ľahko. Ak my sami ale nevieme rozpoznať, o čo nám ide, nevieme to rozpoznať ani v tých druhých. A tak sme ľahkou korisťou pre tých, ktorí vedia čo chcú. Nie preto, že sú "zlí"... ale preto, že im to umožníme. Nielen firmy, ale aj partneri, deti aj kone veľmi rýchlo vycítia našu neistotu a s radosťou sa vopchajú do našich myšlienok a otočia naše aktivity želaným smerom. Tak sa môže stať, že miniete všetky svoje úspory aj vlastnú energiu na sny a potreby niekoho iného a ani si to neuvedomíte. Nechali ste sa zmanipulovať do potrieb niekoho iného. Zistíte to až vo chvíli, keď sa zastavíte a ponoríte do vlastných pocitov a nahliadnete hlbšie do svojho vnútra. Uvedomíte si, že máte navonok to, čo ste chceli - napríklad úspech, rodinu, dom, auto, dovolenky, veci, krásu alebo aj lásku milovanej osoby, spokojné deti a možno aj zdravie. Ale stále tam to "niečo" chýba. Alebo naopak nič z toho po čom ste pôvodne túžili a čo vás motivovalo konať, tam nie je. Kde to sakra je?

V tichu. Tam, kde nie je nikto okrem vás. Tam, kde nepočuť "hlasy v hlave", ale tam, kde to "cítite". Niekde hlboko uprostred vás. Nedá sa to vidieť a nedá sa to replikovať. Je to iba vaše. A nikto iný vám to nevie dať ani predať. Je to váš pocit a vízia vášho života, plán duše. A je to aj vaša skúsenosť, to, čo ste už zažili. To je váš osobný vnútorný kompas, ktorý vás ochráni voči manipulácii zvonku.

Nedávno sa ma jedna mamička na seminári pýtala, ako má dosiahnuť pokoj, ktorý mala jej babička. Že to je to, čo chce odovzdať dcére a chce sa to naučiť. Ten pokoj a vyrovnanosť. Len som sa jej spýtala, ako ten pokoj jej babička získala. Pozrela na mňa a usmiala sa. Životom, že? Ani som nemusela odpovedať a došlo jej to. Že ten pocit a pokoj v duši sa nedá kúpiť ani naučiť. Prichádza z večnosti a zároveň so skúsenosťou, ktorú si jednoducho treba "odžiť". Žiaden zázračný liek ani návod či skratka na šťastie neexistuje. Aspoň nie jeden a pre všetkých. Všetko má svoje dôvody, svoj čas, spätnú väzbu a súvislosti. Ani semienko nevyrastie za kratší čas ako mu príroda určila. Ak áno, niekde sa to vráti. Napríklad v porušenej DNA, ktorá zabráni ďalšiemu rozmnožovaniu. Vo vyčerpaných prírodných zdrojoch alebo v priveľkých sociálnych rozdieloch v spoločnosti. V pocite, že nás niekto využil vo svoj prospech alebo v neutíchajúcej túžbe mať či zažiť stále viac a viac.

Je to ako s lanovkou. Keď sa vyveziete na vrchol lanovkou, budete mať rovnaký pocit, ako keď si to celé vyšľapete sami? Ja myslím že nie. Je to každého osobná voľba, či tam chce byť rýchlo a ľahko, alebo si to chce zažiť so všetkým, čo k tomu patrí. Rozdiel však bude v tom, čo bude ďalej a kto z toho bude niečo mať. Zážitok a osobná skúsenosť z výstupu na vrchol "po vlastných" vás nabije energiou a vierou vo vlastné schopnosti ako aj pocitom súladu s okolitou prírodou. Ak sa tam necháte vyviezť rýchlo a ľahko, tak niekomu musíte zaplatiť za to, že lanovku postavil a prevádzkuje ju a zároveň bude pre vás cesta taká jednoduchá, že budete chcieť nabudúce niečo "viac", bez ohľadu na to ako a kde to bude. Kto z toho nakoniec získa viac?

Nie je mojim cieľom znevažovať túžbu po raste, osobnom či spoločenskom, ani spochybňovať zázračné uzdravenia a životné obraty. Sama v zázraky verím. Len som chcela poukázať na súvislosti našich potrieb a motivácií. Lebo zastaviť či zmeniť kurz tej obrovskú lode moderného sveta, môžeme podľa mňa len tým, že budeme dobre poznať sami seba a vedieť o čo nám skutočne ide. A to v každej chvíli. Môžeme sa nechať inšpirovať a učiť sa, ale hlavne pozornejšie skúmať "lákadlá" a skratky a radiť sa s vlastnými pocitmi, či je to "to", čo naozaj hľadáme. Či "zdravá tyčinka" urobí naše deti zdravými a nový smartfón nás urobí chytrejšími. Či kytica, ktorú nám niekto ponúka je darovaná s úmyslom urobiť nám úprimnú radosť, alebo je to len "lákadlo", ktoré má zakryť skutočný zámer dostať nás "do postele".

Môžeme sa naučiť rozoznávať, čo je motivácia a čo manipulácia, pretože tam pramení množstvo nedorozumení. Ak vás chce niekto zmotivovať k nejakému konaniu, bude vás hlavne počúvať a hľadať riešenia, ako vám pomôcť. A jeho cieľom bude nájsť vašu motiváciu "zvnútra". Hlavným zámerom "motivovania" inými je zmena vášho konania v súlade s vašimi potrebami. Nakoniec z toho môže byť aj "win-win" stratégia, čo znamená že z toho môžete mať skutočný osoh obaja. Ak vás chce ale niekto zmanipulovať, tak bude primárne sledovať svoje vlastné ciele a na vašich potrebách mu až tak veľmi záležať nebude. Dokáže vás ale presvedčiť, že je to pre vás výhodné, alebo "potrebné". Nemusíte si to ani všimnúť. Stáva sa to hlavne vtedy, ak nepoznáme naše vlastné potreby a necháme sa učičíkať "lákadlami". Jeho zámer je predovšetkým jeho jednostranné "win". Zistíte to nakoniec tak, že z danej aktivity nemáte dobrý pocit, niečo vám na tom "nesedí" a to, po čom ste pôvodne túžili nie a nie prísť. Ak to tak cítite, pýtajte sa "o čo tu skutočne ide?" Presne to robia aj deti a kone. Kým nepoznajú váš skutočný zámer, nerozumejú vám a nepočúvajú. Ak si teda v obchode myslíte, že "toto je presne to, čo potrebujem", pýtajte sa sami seba, či naozaj. Zastavte sa pozrite sa do svojho vnútra a precíťte, či sa to nedá dosiahnuť nejako inak. Možno áno a možno nie, ale ak je to to "vaše", budete sa cítiť naplnení sami sebou až po okraj a to nielen pár minút po kúpe. Ťažšie je to v prípade manipulácie zo strany blízkych osôb, pretože naša túžba po spojení je obrovská. Ak nie ste v spojení sami so sebou a neviete o čo ide vám, môžete nakoniec zistiť, že jediné čo robíte je, že napĺňate potreby toho druhého a nie svoje vlastné.

Uvediem príklad manipulácie: rodič túžiaci po tom, aby boli jeho deti zdravé a šťastné, siahne po novom "zdravom" výrobku, ktorý sa mu vopchá do pozornosti s tvrdením, že vyrieši jeho potrebu "postarať sa o deti". Niekedy ide skutočne o zdravý výrobok, väčšinou však len o trik predajcu. Rodič si v prvom momente neuvedomí, že to, čo jeho deti skutočne potrebujú, je jeho osobná prítomnosť, čerstvý vzduch, pohyb a úprimný záujem rodiča, nie zrovna tento nový výrobok. Ak nemá rodič čas na poradu so svojimi pocitmi, zámerom a skúsenosťami, stáva sa z neho robot, ktorý plní pokladne predajcov či priania svojich detí, ktorých zláka nový obal a priložená hračka. A pôvodne sľubované zdravie nie a nie prísť. Manipulovať s vami dokáže aj partner či kolega. Napríklad keď vás núti urobiť niečo, čo vám "nesedí" a nie je pre vás vôbec výhodné, ale on trvá na tom, že to napríklad vyrieši problém rodiny / oddelenia. Vy cítite, že to robí hlavne kvôli sebe a pre ostatných to až také výhodné nemusí byť, tak nesúhlasíte. Ale ak vie o vašom slabom mieste a neistote vo vás, stačí trochu zatlačiť, či použiť správne slová a vy sa nakoniec necháte presvedčiť. Výsledkom je jeho víťazstvo a váš pocit zneužitia.

Ako je to s motiváciou? Výsledkom býva dobrý pocit na oboch stranách. Napríklad si vaše dieťa nechce obliecť nové šaty na návštevu u babky. Vy ale chcete, aby išlo pekné a upravené, aby mala babka radosť a vy uspokojenú potrebu "dobrého rodiča". Namiesto toho, aby ste mu nútili tie konkrétne nové šaty (lebo sa babka poteší), môžete spolu pohľadať niečo, v čom sa bude dieťa naozaj dobre cítiť a zároveň bude aj pekné. Výsledkom bude spokojné dieťa, babka i rodič.

Hľadajte preto vo svojom vnútri, pozorujte svoje pocity a preverujte svoje skutočné potreby. Každý deň a minútu znovu a znovu a znovu. Len tak môžete zabrániť tomu, aby sa z vás stali roboty, ktoré sú manipulované potrebami niekoho iného.

Želám nám všetkým dostatok ticha vo vlastnom vnútri, aby sme to "to" dokázali započuť aj uprostred nákupného centra, pri večerných úlohách s deťmi či popri búrke vo vlastnej hlave😊

Daniela