Autentickosť (nielen) v podnikaní

31.01.2023

Čo nám bráni dostať sa do cieľa a nájsť svoj vysnívaný Raj na Zemi? Akú rolu zohráva naša vlastná autentickosť / jedinečnosť / originalita? Je dobré nasledovať "best practices" alebo ísť vlastnou cestou? 

Foto DT, Ekopark Jelka, 2013
Foto DT, Ekopark Jelka, 2013

AUTENTICKOSŤ (hodnovernosť, pôvodnosť, originalita, pravdivosť) 

Táto téma rezonuje vo mne veľmi silno a už dlho, tak pár minút jej venujem.  

V poslednej dobe vidím totiž množstvo krásnych aktivít, stránok, plagátikov a príspevkov na sociálnych sieťach aj na webe, no podľa nich aj presne viem, podľa akého "kľúča" idú. Asi je to len moja profesionálna deformácia, no začína to vo mne vzbudzovať aj divný pocit. Možno len ako následok niekoľkonásobného vyhorenia v marketingovej brandži, kde som strávila 13 plus jeden rok.  Kedysi som ten divný pocit vždy potlačila, no teraz ho počúvam, lebo tykadlá sú v pozore. 

Prečo mi to kopírovanie tak vadí? 

Pýtam sa sama seba, pretože začínam pociťovať akýsi "odpor" voči kopírovaniu a bezhlavému nasledovaniu "tých najlepších" alebo zaručených "best practices". Viem síce z praxe, že dobré vzory pomáhajú napredovať a udržiavať štandardy, no zároveň viem aj to, že ubíjajú tak cennú individualitu, rôznorodosť a pestrú krásu života Zeme. Vždy sa preto poteším keď vidím, že niekto kráča prvý či oživuje staré tradície alebo razí si svoju vlastnú cestu, hoc je úplne iná ako odporúčajú príručky. Ak je v tom srdce, cítiť to!

Striktné kopírovanie iných môže byť totiž aj cestou do záhuby. Vedie možno k prosperite, často však len dočasne. 

Je to ako postaviť si dom podľa susedových plánov. Je fajn dodržať "základy" a postaviť dom podľa štandardov stavebníctva, aj sa nechať inšpirovať susedom. No ak si vlastný dom vyskladáte úplne presne podľa susedovho, časom sa v ňom stratíte. Prestanete cítiť kto vlastne ste a vždy budete pozerať cez plot, že ako ďalej, aby ste sa cítili dobre. Začnete len kopírovať veci, spôsoby, slová, cesty iných... Môže to byť ozaj vyčerpávajúce a bez konca. Je to asi podobné ako pri liečbe chorôb. Hoc máme lieky a spôsoby liečby na všetky neduhy, nie vždy a všetkým zaberie to isté.

Ciest je neskutočne veľa, ale zafunguje len tá cesta, ktorá vyšla z vlastného vnútra, alebo sme s ňou plne v súlade celým svojim bytím - hlavou, srdcom aj duchom!

Ak nájdete svoj stred, "esenciu" vlastnej značky, čiže seba samého a budete sa jej držať, máte šancu nájsť nielen vlastný pokoj v duši, ale aj to, že vám vaša "charizma / image" vydrží dlho bez toho, aby ste museli neustále inovovať, hľadať a meniť stratégie "ako byť atraktívny" (alebo ako pritiahnuť zákazníka). Ľudia vám jednoducho budú veriť, pretože budete pravdiví. A potom pôjdu za vami aj vtedy, ak nebudete úplne "dokonalí". 

Množstvo úspešných a známych značiek to dobre vie. Tiež síce museli najskôr nájsť "sami seba", no ich "core values" (kľúčové hodnoty alebo "archetyp" na ktorom stavajú) potom môžu zostávať rovnaké po dlhú dobu, s malými zmenami. Kým však k tým "core values" prišli, verte, že minuli množstvo energie aj času!!! Vo vzácnych prípadoch sa tak jednoducho "narodili" v srdci ich zakladateľov a vytrvalo pokračujú ďalej, konzistentne cez celú firmu, krajinu, svety... Sú sami sebou a vedia to o sebe. A tým sú atraktívni pre ostatných, ľahšie zapamätateľní a radi ich iní nasledujú.

Originál vs. kópia 

Prečo je dobré byť autentickí? 

  1. Po prvé preto, že len ak sme autentickí, tak môže byť naša "duša na mieste" a v nás zavládnuť "dobrý pocit". 
  2. A po druhé preto, že každý trh sa raz nasýti! A na preplnenom trhovisku je ten "dobrý pocit" z vlastnej autenticity / originality oveľa príťažlivejší, ako kópia. 

Skôr či neskôr sa totiž každý trh zaplní... možno aj tým, čo ponúkate vy - či je to produkt, alebo služba, hoc aj fair, bio, eko, spiritual, new.... To je jednoducho fakt. Aj všetky "niky" (diery na trhu) sa raz zaplnia. To nie je zlé, priam naopak - pre každého je tu miesto! Či je to vedec, snílek, zabávač, rebel, diva, hrdina alebo dobrodruh. Otázne je, čím, alebo kým to miesto zaplníme. Či kópiou alebo originálom:-) 

Čo s planétou robia "kópie" a "kópie kópií", to ste si už možno všimli. Sú všade a plnia odpadkové koše. Niekedy sú fakt užitočné a krásne, niet pochýb. A často aj vyzerajú úplne ako originál. Ale originál nie sú. Niečo im chýba... Časom ich vlastne nik nechce, nepotrebuje a zdá sa, že trh je "nasýtený" a potrebuje inovácie. Zdá sa, že je tu málo miesta a tak treba obsadiť nové trhy... expandovať... fúzovať... a hľadať nové a nové zdroje.. nových zákazníkov... nových nasledovníkov. Kam to vedie? Odpovedzte si sami...

Ako teda prežiť "s tým, čo mám", nebyť "len kópia" a nenechať sa vtiahnuť do plánov niekoho iného? 

Veriť si!

Jediné, čím sa nedá trh (čiže iní ľudia) skutočne nasýtiť... čiže presýtiť... ste vy sami! 

Vaša jedinečnosť, vaše "core values" a vaše osobné dary - to je to, čo iní ľudia naozaj potrebujú. Možno nie úplne všetci... ale určite "vaša skupina" niekde existuje a čaká na vás. Ak vaše hodnoty vyvierajú z vášho stredu (odtiaľ, kde sa spája myseľ-srdce-duch), sú opodstatnené a potrebné. Vtedy si vás budú iní ľudia ceniť a dôverovať vám aj po rokoch... aj keď zostarnete. 

Živý život je vlastne ako puzzle! Každý tu má svoje miesto. Hoc niekto svieti viac a iní menej.

Preto sú skutočne dobrí a autentickí lekári, vedci, učitelia, terapeuti, farmári, rečníci, umelci, spisovatelia, podnikatelia, remeselníci, kuchári a pod. nenahraditeľní. Nedajú sa "replikovať" (ani monetizovať a predávať podobne ako veci vo veľkom a veru často ani online), sú živou značkou sami o sebe. A tým aj stúpa ich hodnota v čase. Veď skúste sa objednať k vychýrenému liečiteľovi, kuchárovi či remeselníkovi. Ani na webe ich často nenájdete! A čo taký Sting, Merryl Strip či Robert Redford? Čím sa líšia od dnešných "pop star" ochotných urobiť pre pozornosť čokoľvek?

Či, alebo koľko investovať do overených ciest, inšpirácií alebo vlastnej autenticity? 

Neexistuje na to "správna odpoveď" ani "správna miera". Nájdete ju len a len vy... vo vlastnom vnútri. Držím vám palce a aj sama sebe:-)

***

Aby som sa nestratila, mám aj svoj "CHECK LIST" zoznam prekážok na ceste z Matrixu", možno vás inšpirujú a vytvoríte si vlastný "check list", aby ste nezakopávali viac ako je potrebné.

***

A ak by ste chceli vedieť viac o "mágii marketingu", o budovaní značky, či o sile archetypov na ktorých mnohé značky aj osobnosti stoja, sledujte to tu, možno budem mať raz zase deň a chuť na písanie.

Daniela