O sile archetypov

14.07.2022

Archetypy - kde sa berú, čo znamenajú a prečo sa nimi zaoberať? Na silu archetypov upozornil slávny psychiater Carl Gustav Jung, ale poznáme ich hlavne z bájí a mýtov či diel spisovateľov, filmových tvorcov, starovekých filozofov aj výkladových kariet. Bez ohľadu na ich popis či pôvod je viac menej jasné, že tu tak nejako existujú medzi nami aj keď nik nevie presne určiť kde sa vzali, či sú "dané od boha", stvorené Vesmírom a Matkou Zem alebo len výplodom našich fantázií. Každopádne si myslím, že je dobré o nich vedieť aspoň niečo, pretože ich sila je naozaj veľká. A ten kto o nich vie, drží v rukách nesmierne veľa sily! O akú silu ide? Dozviete sa ďalej:-)

Čo sú archetypy?

V skratke by som svoj pohľad na archetypy, získaný štúdiom i skúsenosťou, zhrnula asi takto:

Archetypy sú prirodzenou súčasťou ľudskej "výbavy" a možno aj "predobrazom" ľudských životov. Legendy, mýty, rozprávky, príbehy či karty ich často zobrazujú v ich čistých alebo extrémnych formách, no prítomné sú aj v bežnom živote. Ich silu a energiu dokáže rozoznať a využiť každý z nás, záleží len na tom "ako".

Sila archetypov spočíva v ich energii, v symboloch, pocitoch a emóciách, ktoré reprezentujú. Sú nám blízke, odporné alebo nás priťahujú, pretože stelesňujú celú škálu nám prirodzených potrieb a túžob - od fyzických, cez sociálne až po tie duchovné.

  • Ak by ste nevedeli ktoré to sú, tak medzi základné ľudské potreby patrí okrem jedla, pitia, prístrešia a rozmnožovania aj pocit BEZPEČIA, túžba po BLÍZKOSTI a uspokojení zmyslov, SÚCIT, STAROSTLIVOSŤ, RADOSŤ, HRAVOSŤ, vynaliezavosť, ZVEDOVAOSŤ či odvaha, ale aj STRACH, HNEV, túžba po moci a revolte/ODPOR. A človek by nebol človekom, ak by nepotreboval aj CHÁPAŤ SÚVISLOSTI, využívať logiku a ABSTRAKCIU, TVORIŤ nové spojenia, vnímať KRÁSU či hľadať podstatu a ZMYSEL života cez spirituálne vhľady.
  • Keď sa pozriete do sveta zvierat, resp. cicavcov, zistíte, že základné potreby vrátane tých sociálnych a emočných, máme do veľkej miery spoločné. Tieto potreby nám umožňujú chrániť holý život aj žiť v spoločenstve, udržiavať vzťahy a rozvíjať spoluprácu. 

Potláčanie fyzických, emočných a sociálnych potrieb, ich zneužívanie alebo preháňanie vedie k nespokojnosti v živote, nerovnovážnym vzťahom, nebezpečným situáciám alebo aj k zdravotným ťažkostiam. Je to jednoducho živá príroda v nás, ktorá nás chráni pred vyhubením. 

Žiaľ málokto tomu venuje patričnú pozornosť. Ak sa pozriete na stav súčasného sveta, tak kríza spoločenstva a preplnené čakárne nemocníc aj psychologických služieb, sa už ale nedajú prehliadnuť. Ako je to ale možné? Veď máme oveľa modernejšie a technicky vyspelejšie vybavenie ako naši predkovia! Tak kde to viazne? 

Potreby ukryté hlbko v nás

Človek je tvor zložitý. Asi aj doslovne, lebo sme bytosť zložená z viacerých "vrstiev" - fyzickej, emočnej a duchovnej. Preto aj snaha o napĺňanie všetkých našich "vrstiev", prejavených cez naše rôznorodé potreby, je nám prirodzená a tvorí samú podstatu človeka. 

Spôsoby, ako svoje potreby napĺňame, však môžu byť rôzne. Záleží od našej ochoty ich napĺňať (zvonku či zvnútra), ale aj od kultúry, prostredia, prirodzených daností, možností aj zrelosti ľudí, ktorí majú na nás vplyv počas dozrievania alebo aj neskôr v živote.

Keďže som dlhé roky pracovala v oblasti, ktorá sa "uspokojovaniu potrieb ľudí" (a hľadaniu riešení na každý problém/túžbu/potrebu), venuje profesionálne, teda v oblasti marketingu, dozvedela som sa o potrebách ľudí i archetypoch v bežnom živote zaujímavé skutočnosti. Získané vedomosti som prepojila s ďalšími znalosťami získanými prácou s ľuďmi aj s koňmi a objavila som ďalšie spojenia. Príde mi škoda sa o ne nepodeliť, pretože môžu byť užitočné všetkým a nielen jednej strane:-)

"Verím, že všetko utrpenie je spôsobené nevedomosťou." Dalajláma


Nižšie nájdete PREHĽAD ARCHETYPOV (tak ako ich budem postupne pridávať) a berte ich prosím len ako inšpiráciu na zamyslenie, nie doslovne. Hra o slovíčka nikam nevedie. Ak máte relevantné otázky či postrehy, alebo sa chcete dozvedieť viac, napíšte mi a môžeme sa o tom pobaviť osobne.

Ako to všetko využijete je na vás, na vašom svedomí a záujmoch. A možno si viac uvedomíte aj to, prečo je na svete stále viac vecí aj služieb a stále menej a menej spokojných ľudí. Ak sú totiž naše vnútorné potreby napĺňané zvonku (hlavne tie emočné), nie vždy je naša potreba reálne uspokojená. A koleso sa točí ďalej...

12 archetypov v praxi

Postupne vám predstavím 12 archetypov, ktoré sa vyskytujú bežne v živote a práve preto sa často využívajú aj pre potreby marketingu, ovplyvňovania ľudí a komunikácie v médiách. A verte mi... fungujú (aj keď si myslíte, že nie:-). Máme ich totiž všetci rovnako "pod kožou"! Len každý trochu inak...

  • ROMANTIK, OPATROVATEĽ, PARŤÁK, MILOVNÍK, ZABÁVAČ, DOBRODRUH, REBEL, TVORCA, HRDINA, VODCA, MUDRC, MÁG. 

Hoci je dôležitý každý archetyp sám o sebe (a mnohé už isto poznáte v rôznych podobách či pomenovaniach), až spolu tvoria paletu, ktorá dáva ľudskej bytosti aj ľudskému spoločenstvu zmysel. Každý jeden je potrebný (v jeho pozitívnej forme)... ideálne ak vieme používať všetky energie archetypov aj my sami - vždy na správnom mieste a v pravej chvíli, presne tak ako vlastné pocity!

Pomenovanie uvádzam v mužskom rode, popis v ženskom rode - dôležitý je ale vždy obsah, esencia resp. energia archetypu, nie rod. Každý archetyp má aj niekoľko tvárí, odtieňov a darov, ale aj tieňov a pascí, ak jeho energia nie je dozretá a uchopená v prospech celku.

  • Archetypy nás dokážu priťahovať (majú naše sympatie, sú pre nás atraktívne a chceme ich mať aj my, priblížiť sa im akýmkoľvek spôsobom, napríklad aj sledovaním filmov, kúpou vecí či služieb), ale vedia nás aj odpudzovať (rozčuľujú nás, odmietame ich). 
  • Či nás priťahujú alebo odpudzujú záleží od toho, či máme daný archetyp, jeho silu a emócie ktoré reprezentuje, spracovaný sami v sebe a vieme ho aj efektívne využívať, alebo ho máme potlačený či prehnaný (z rôznych dôvodov) a tak nás irituje a odpudzuje

Každopádne má zmysel o nich vedieť, pretože ak my neovládame archetyp/emócie vedome v sebe, ľahko tú energiu ovládne niekto zvonku... stačí ťuknúť na správnu strunu a vyloviť archetyp z nášho podvedomia. A podvedomie, ako už mnohí viete, je častokrát oveľa silnejšie ako to, čo chceme riadiť hlavou. Jednoducho často konáme nevedome aj sme iní, ako si o sebe myslíme. Neveríte? Choďte ku koňom. Tie vám pravdu o vás povedia:-) 

Ak silu archetypov pochopíme a uchopíme vedome, každý vo vlastnom živote, svet má šancu obnoviť rajskú rovnováhu, zbaviť sa často nepotrebných vecí a posunúť človečenstvo na vyšší level. 

Hlavne sa ich netreba báť:-)

Daniela Tejkalová

Vzdelaním a praxou som filozofka, transformačná koučka a lektorka rozvojových aktivít s asistenciou koní... a momentálne aj baristka v komunitnej kaviarni. Predtým som 13 rokov pôsobila v oblasti prieskumu trhu a marketingu pre nadnárodné spoločnosti. 

Prehľad 12 archetypov

Popis jednotlivých archetypov tu pribudne postupne, tak ako ich stihnem spracovať  a nájdete ich aj v Blogu alebo na FB stene Inšpirovňa.

Chcete vedieť viac?

Ako môžete s archetypmi a emóciami pracovať vo vlastnom živote? Alebo ako s nimi pracuje marketing a prieskum trhu? A ako môžete archetypy využiť pre svoj vlastný biznis/prácu?

O tom viac inokedy alebo na osobnom stretnutí. Ďalšie zaujímavosti o archetypoch a ich využití v prieskume trhu, marketingu a médiách, si ľahko dohľadáte na webe aj sami.

Ak chcete vedieť viac odo mňa, pozrite čo pripravujem o Archetypoch v praxi, sledujte FB INŠPIROVŇA alebo mi napíšte cez formulár v časti kontakt :

Spoznaj svoj stred a objavíš silu Vesmírnu