Silné značky

17.02.2023

Možno ste si všimli a možno nie... že niektoré značky alebo aj osobnosti sú neprehliadnuteľné a atraktívne a to aj napriek tomu, že mnoho ľudí voči ich existencii či prezentácii v médiách a reklame pociťuje odpor. A niektoré osobnosti či značky naopak reklamu nemajú a poznajú ich všetci. Čím to je? V skratke zhrniem to podstatné, čo som sa o silných značkách a osobnostiach naučila za roky praxe v marketingu aj v realite života.

Silná značka je v mnohom podobná silným ľuďom. Respektíve tým ľuďom, ktorí majú "v živote jasno". Sú to tie "silné osobnosti", ktorých mnohí obdivujú alebo im naopak závidia ich popularitu, pokoj, úspech, sebavedomie, vytrvalosť, odvahu, obetavosť, výnimočné nadanie či krásu.

Málokto však vie, že za silnými "značkami" (osobnosťami, firmami, produktami) stojí často obrovská "sila", ktorá tej značke dáva jej charizmu. Niektoré značky majú tú silu prirodzene a bez námahy, od svojho zrodu. Ale väčšinou za silnou značkou stojí hlavne veľa veľa práce, skúseností, omylov, odhodlania, peňazí aj potu (pri značkách často tých malých, nevýrazných osobností čo značku tvoria). Odkiaľ to viem? Bola som pri tom. Medzi tými malými, usilovnými a zvedavými... čo pomáhali iným značkám rásť.

Aj bez praxe však človek príde na to, že aby mohla značka rásť a "žiariť", musí mať z koho a aj "pre koho" žiariť. Inak by nebola. Značka potrebuje ľudí.... veeeľa ľudí! Alebo málo ľudí, ale tých, čo majú veľa a môžu si dovoliť za značku aj priplatiť.

Kým je značka mladá a ľudia ju nepoznajú, musí ich presvedčiť, že "je pre nich" a potom ich zase nesklamať. Aby si získala aj udržala ich dôveru a priazeň, musí vedieť ako na to. Aby sa vyhla zbytočným omylom a stratám, je dobré ak vie kým je čím skôr, má čo ponúknuť, vie dobre komunikovať a svoje publikum dobre pozná, čiže vie, čo ľudia (ktorí ju živia) potrebujú.

Na rozdiel od značiek, ľudia veľa cudzích ľudí až tak veľmi nepotrebujú. Ľudia si vystačia aj s malým okruhom ľudí, napríklad niekde na lazoch, s rodinou, v komunite a niekedy aj úplne sami. Ľudia v komunitách sa všetci viac menej poznajú a aj vedia kto čo potrebuje, tak je to celkom jednoduché.

Ale značka, ktorá chce byť "veľká a silná", by bez množstva (cudzích) ľudí a ich pozornosti (peňazí) umrela veľmi skoro. Nemala by z čoho žiť. Človeku stačí "pár přátel mít", chlieb a voda, trochu ovocia a zeleniny (obrazne). Veľká značka potrebuje ľudí, ktorí ju uživia. Čím viac získa, tým lepšie. Inak nemá zmysel. V tom je rozdiel oproti ľuďom.

Ale predsa len majú silné značky, resp. výrazné ľudské osobnosti (podnikatelia, umelci, vedci, politici, učitelia atď...) a osobnosti silných značiek, niečo spoločné, bez ohľadu na to, aké sú "veľké".

Silné osobnosti a značky - čo majú spoločné?

Ak ste sa dočítali až sem, asi máte so značkami niečo spoločné. Možno budujete svoju značku (firmy, produktu) alebo svoju osobnú značku (ako remeselník, lektor či terapeut) a chcete, aby mala "silu" (nemyslím tým automaticky veľkosť!). Ak je to tak, tak vám odporúčam inšpirovať sa tým, čo silným a aj veľkým osobnostiam a značkám pomáha budovať "dobrú povesť" (renomé) a funguje už dlho.

Silné osobnosti a značky charakterizuje predovšetkým toto:

  • Seba-vedomie - vedia kým sú a aj to, kým nie sú. Nerobia nič, čo je im "proti srsti", sú sami sebou. Nevnucujú sa, nepreceňujú a ani nejdú pod cenu, pod svoje vlastné hodnoty. Ich skutočnú cenu často ukáže čas.
  • Jasná osobnosť, hodnoty a posolstvo - majú jasno v tom, čo je pre nich dôležité (cez čo "nejde vlak") a hlavne v tom, čo chcú svetu povedať... odovzdať...
  • Prínos - existujú možno len tak pre seba, ale zároveň sú aj prínosom pre iných, niečím iných dopĺňajú. Majú niečo, čo iní ľudia alebo svet potrebuje. Jednoducho, sú "užitoční".
  • Seba-prezentácia - netaja sa tým, kým sú a čo chcú povedať a dajú to jasne najavo spôsobom, ktorý je im vlastný alebo ktorý im pomôže odovzdať ich odkaz svetu.
  • Komunikácia - pýtajú sa, debatujú, odpovedajú, hovoria, žiadajú... jednoducho sú súčasťou diania, zaujímajú sa o "svoje publikum" a vedia čo tí ľudia potrebujú (ich fanúšikovia, potenciálni fanúšikovia, rodina, priatelia, komunita...) a je ich počuť - nežijú sami pre seba.
  • Autenticita a originalita - sú jedineční a často úplne prví, žiadne kópie kópií, jednoducho sú sami sebou aj keby šiel svet iným smerom a neboli v danom čase zrovna populárni.
  • Konzistentnosť - možno striedajú šaty, ale podstata zostáva rovnaká, lebo majú "svoj štýl", vďaka ktorému sú dlhodobo zapamätateľní.
  • Odolnosť - nedajú sa odradiť neúspechom, neboja sa prekážok, strát a omylov, lebo veria, že sú schopní nájsť riešenie
  • Priťahujú alebo odpudzujú - neboja sa byť sami sebou a vedia, že byť "pre každého" nie je pre každého. Vedia, že pre niekoho určite sú. Aj keby bolo "ich publikum" malé, svoju cenu poznajú a podľa toho jednajú.

Možno sa vám bude zdať, že je nemožné toto všetko zrealizovať a už vôbec nie v krátkom čase. Áno, je to tak. Keď sa pozriete späť do minulosti, žiadna z veľkých osobností alebo značiek nezískala svoje miesto hneď. Overil ich čas.

Značka je pre firmu ako povesť pre osobu. A povesť si vybudujete tým, že robíte ťažké veci dobre. 

Jeff Bezos

A možno sa vám zdá, že je to možné. Veď súčasná doba ponúka rýchle a jednoduchšie možnosti ako sa stať silnou značkou za pár týždňov. Áno, je to možné. Veď médiá a marketing dokážu aj zázraky! No odporúčam overiť si ich silu a existenciu o pár mesiacov a rokov.

Čo si vyberiete, je na vás.

Na záver v skratke

Ak chcete byť silnou osobnosťou a atraktívnou značkou pre iných ľudí, a chcete, aby sa cez vás "realizovala kreativita ducha" alebo ste získali pozornosť (energiu, čas a peniaze) iných, toto je podľa mňa to najdôležitejšie:

  1. Netrápte sa tým, že "nie ste pre každého". To silné značky dobre vedia. Aj Coca Cola, iMac či Tesla. Vždy sa nájde niekto, kto jednoducho potrebuje niečo iné. To je v poriadku. Sústreďte sa na tých, pre koho ste. A možno sa časom pridajú aj ďalší.
  2. Nezabúdajte hlavne na to, čo chcete povedať VY... o čo vám / vašej značke ide. Aký je váš najhlbší zámer, vaša vízia a misia? Prínos pre iných? A zariaďte sa podľa toho.
  3. Stanovte si vlastný cieľ, kam sa chcete dostať a za aký čas (buďte reálni) a nájdite efektívne kroky k jeho naplneniu.
  4. Postupujte postupne - ideálne pomaly a isto, krok za krokom. Každá osobnosť potrebuje čas, aby dozrela... podobne ako rastlinky... ako mláďatá... ako deti... ako hviezdy.
  5. Prispôsobujte sa, tak ako všetko v prírode, berte do úvahy reálne podmienky. Pravda je, že neprežije ten najsilnejší (ako nás učili v škole!) ale prežije ten, kto sa vie prispôsobiť... a pritom zostáva silný sám sebou:-)


Držím vám palce!

Daniela

A na záver ešte jedna overená rada od tvorcu značiek...

Čo pomáha ľuďom, pomáha podnikaniu.

Leo Burnett

Chcete uspieť v práci?