Sila archetypov

14.06.2022

Archetypy - kde sa berú, čo znamenajú a prečo sa nimi zaoberať? Akú rolu hrajú v modernej spoločnosti? Na silu archetypov upozornil slávny psychiater Carl Gustav Jung, ale poznáme ich hlavne z bájí a mýtov, kníh a filmov no aj z reklamy a plagátov. Bez ohľadu na ich pôvod je jasné, že existujú medzi nami aj keď nik presne nevie kde sa vzali. Každopádne je dobré o nich vedieť aspoň niečo, pretože ich sila je naozaj veľká. A ten kto o nich vie, drží v rukách nesmierne veľa! O akú silu ide? Dozviete sa ďalej:-)

Čo sú archetypy?

V skratke by som svoj pohľad na archetypy, získaný štúdiom i skúsenosťou, zhrnula asi takto:

Archetypy sú prirodzenou súčasťou ľudskej "výbavy" a možno aj "predobrazom" ľudských životov. Legendy, mýty, rozprávky a príbehy ich často zobrazujú v ich čistých alebo extrémnych formách, aby boli dobre viditeľné a rozpoznateľné, no prítomné sú všade v bežnom živote. Ich sila a energia je však omno hlbšie, ako len v tom, čo je vidno vonku. A tú silu dokáže rozoznať a využiť každý z nás, záleží len na tom "ako".

Sila archetypov spočíva v ich energii, v symboloch, pocitoch a emóciách, ktoré reprezentujú.

Sú nám blízke, odporné alebo nás priťahujú, pretože stelesňujú celú škálu nám prirodzených potrieb a túžob - od fyzických, cez sociálne až po tie mentálne a duchovné.

Ak by ste nevedeli ktoré to sú, tak medzi základné ľudské potreby a emócie patrí okrem jedla, pitia, prístrešia a rozmnožovania aj

  • pocit BEZPEČIA
  • SÚCIT, STAROSTLIVOSŤ
  • túžba po BLÍZKOSTI
  • chuť zmyslov a PôŽITKOV
  • RADOSŤ, HRAVOSŤ
  • vynaliezavosť a ZVEDAVOSŤ a túžba po SLOBODE a niečom novom
  • túžba prejaviť sa, TVORIŤ krásu aj nové spojenia
  • potreba oddeliť sa, búrať, chrániť seba cez odpor a HNEV
  • odvaha, ale aj STRACH o život svoj aj blízkych
  • potreba RIADIŤ mať veci POD KONTROLOU a dať svetu/sebe/rodine PORIADOK
  • túžba CHÁPAŤ SÚVISLOSTI, využívať logiku a ABSTRAKCIU
  • hľadanie ZMYSLU života, vnímanie vhľadov a vízií.

Keď sa pozriete do sveta zvierat, resp. cicavcov, zistíte, že základné potreby vrátane tých sociálnych a emočných, máme do veľkej miery spoločné. Tieto potreby nám umožňujú chrániť holý život aj žiť v spoločenstve, udržiavať vzťahy a rozvíjať spoluprácu.

Potláčanie fyzických, emočných a sociálnych potrieb, ich zneužívanie alebo preháňanie vedie k nespokojnosti v živote, nerovnovážnym vzťahom, nebezpečným situáciám alebo aj k zdravotným ťažkostiam. Je to jednoducho živá príroda v nás, ktorá nás chráni pred vyhubením!

Žiaľ málokto tomu venuje patričnú pozornosť. Ak sa pozriete na stav súčasného sveta, tak kríza spoločenstva a preplnené čakárne nemocníc aj psychologických služieb, sa už ale nedajú prehliadnuť. Ako je to ale možné? Veď máme oveľa modernejšie a technicky vyspelejšie vybavenie ako naši predkovia! Tak kde to viazne?

Potreby ukryté hlbko v nás

Človek je tvor zložitý. Asi aj doslovne, lebo sme bytosť zložená z viacerých "vrstiev" - fyzickej, emočnej, mentálnej a duchovnej. Preto aj snaha o napĺňanie všetkých našich "vrstiev", prejavených cez naše rôznorodé potreby, je nám prirodzená a tvorí samú podstatu človeka.

Spôsoby, ako svoje potreby napĺňame, však môžu byť rôzne. Záleží od našej ochoty ich napĺňať (zvonku či zvnútra), ale aj od kultúry, prostredia, prirodzených daností, možností aj zrelosti ľudí, ktorí majú na nás vplyv počas dozrievania alebo aj neskôr v živote.

Keďže som dlhé roky pracovala v oblasti, ktorá sa "uspokojovaniu potrieb ľudí" (a hľadaniu riešení na každý problém/túžbu/potrebu), venuje profesionálne, teda v oblasti marketingu, dozvedela som sa o potrebách ľudí i archetypoch v bežnom živote zaujímavé skutočnosti.

Získané vedomosti som prepojila s ďalšími znalosťami nadobudnutými ďalším vzdelávaním a prácou s ľuďmi aj s koňmi a objavila tak aj nové spojenia. Príde mi škoda sa o ne nepodeliť, pretože môžu byť užitočné všetkým a nielen jednej strane:-)

"Verím, že všetko utrpenie je spôsobené nevedomosťou." Dalajláma

Nižšie nájdete PREHĽAD ARCHETYPOV a berte ich prosím len ako inšpiráciu na zamyslenie, nie doslovne. Hra o slovíčka nikam nevedie. Ak máte relevantné otázky či postrehy, alebo sa chcete dozvedieť viac, napíšte mi a môžeme sa o tom pobaviť osobne.

Ako to všetko využijete je na vás, na vašom svedomí, hodnotách a záujmoch.

A možno si viac uvedomíte aj to, prečo je na svete stále viac vecí aj služieb a stále menej a menej spokojných ľudí.

Ak sú totiž naše vnútorné potreby napĺňané zvonku (hlavne tie emočné), nie vždy je naša potreba reálne uspokojená. A koleso sa točí ďalej...

12 archetypov v praxi

Nižšie vám predstavím 12 archetypov, ktoré sa vyskytujú bežne v živote a práve preto sa často využívajú aj pre potreby marketingu, ovplyvňovania ľudí a komunikácie v médiách.

A verte mi... fungujú (aj keď si myslíte, že nie:-). Máme ich totiž všetci rovnako "pod kožou"! Len každý trochu inak...

Toto je 12 hlavných archetypov, využívaných v médiách (v zátvorke uvádzam zjednodušené príklady ako sa prejavujú navonok):

  • ROMANTIK - verí v lepší svet (víla, jednoducho mária, disney)
  • OPATROVATEĽ - motivuje ho súcit (starostlivý otec, matka, zdrav.poistenie)
  • PARŤÁK - hľadá spojenie (kamarát, festival, pivo)
  • MILOVNÍK - uprednostňuje pôžitky tela (diva, milenka, wellness)
  • ZABÁVAČ - rád sa hrá (komédie, hry, soc.siete, showbiz)
  • DOBRODRUH - potrebuje slobodu (cestovky, výlety, hory)
  • REBEL - vždy je v odpore (divoška, harley, tatoo)
  • TVORCA - potrebuje sa realizovať (umelec, remeslo, architekt)
  • HRDINA - ženie ho odvaha (gladiator, hasič, avenger)
  • VODCA - udržuje poriadok (šéf, kráľovná, banka, politik)
  • UČITEĽ / MUDRC - túži po poznaní (guru, harward, knihy)
  • MÁG - láka ho premena (liečiteľ, vedma, šaman)

Hoci je dôležitý každý archetyp sám o sebe, až spolu tvoria paletu, ktorá dáva ľudskej bytosti aj ľudskému spoločenstvu zmysel. So značkami je to podobne -tiež sa líšia svojimi archetypmi. Preto ich je na trhu toľko a stále dokážu uspokojovať svojich zákazníkov/klientov.

Každý jeden archetyp je potrebný (v jeho pozitívnej forme)... ideálne ak vieme používať všetky energie archetypov aj my sami - vždy na správnom mieste a v pravej chvíli, presne tak ako vlastné pocity!

Každý archetyp má aj niekoľko tvárí, odtieňov a darov, ale aj tieňov a pascí, ak jeho energia nie je dozretá a uchopená v prospech celku.

Archetypy nás PRIŤAHUJÚ (majú naše sympatie, sú pre nás atraktívne a chceme ich mať aj my, priblížiť sa im akýmkoľvek spôsobom, napríklad aj sledovaním filmov, kúpou vecí či služieb), alebo nás aj ODPUDZUJÚ (rozčuľujú nás, odmietame ich).

  • Či nás priťahujú alebo odpudzujú záleží od toho, či máme daný archetyp (jeho silu a emócie ktoré reprezentuje) sami v sebe PRIJATÉ a spracované, teda vieme ich efektívne využívať, alebo ich máme POTLAČENÉ (z rôznych dôvodov) a tak nás irituje a odpudzuje.

Každopádne má zmysel o nich vedieť, pretože ak my neovládame archetyp a príslušné emócie vedome v sebe, ľahko tú energiu ovládne niekto zvonku... stačí ťuknúť na správnu strunu a vyloviť archetyp z nášho podvedomia.

Môže sa tak stať, že sa len "chytíme na udičku" a namiesto toho, aby sme silu svojho archetypu začali reálne rozpoznávať a používať, potrebujeme ďalšie a ďalšie vstupy zvonku.

Naučiť sa využívať silu vlastných emócií (a archetypov v sebe) môže byť jednoduché (niekedy stačí správny "aha" moment), ale aj náročné a postupné, podľa toho, ako hlboko sú v nás "zaseknuté" v dôsledku rôznych životných situácií, tráum aj daností jednotlivca.

  • Čím hlbšie sú naše emočné potreby ukryté, tým viac ovplyvňujú náš život. A to je presne práce pre odborníkov na duševné zdravie a nie nové a nové "veci".

Ak silu archetypov / vlastných emócií pochopíme a naučíme sa používať vedome, každý vo vlastnom živote, svet má šancu obnoviť rajskú rovnováhu, zbaviť sa často nepotrebných vecí a posunúť človečenstvo na vyšší level.

Hlavne sa svojej sily netreba báť. Skôr je potrebné kultivovať ju:-)


Držím vám palce!

Daniela

Pre viac informácií o využití jednotlivých archetypov v živote či marketingu ma kontaktujte mailom. 

Chcete uspieť v práci?